מאת: ד"ר יעל בודואן
חברי הסגל והבוגרים של התכנית להכשרת יועצים במכללת אורנים גבשו טיפים למנהלי בתי הספר לקראת שנת הלימודים תשע"ז
לפני מספר ימים פורסם מדד הערכיות של משרד החינוך, הממוקד בתהליכי השיפור בבית הספר. המדד המערכתי מתייחס לתהליך החינוכי, ולהשפעה שיש לבית הספר על עיצוב פני הדור הבא. אחת השאלות שעולות מדי פעם בכל בית ספר היא החזון והמטרות שלו; לאן פני בית הספר, ומה הוא רוצה להשיג? אז הנה לפניכם טיפים למימוש החזון הבית ספרי.
לעיתים המונח חזון מעורר ציניות. הוא תלוי על הקיר או שוכב במגירה, ובעיקר לא משמש כמכוון, מניע ורותם לעשייה. ניסיוננו בשטח, בדומה לספרות המחקרית, מלמד כי לחזון תפקיד חשוב ומרכזי ביותר כפורץ דרך, מכוון אל מחוזות חדשים, רותם את השותפים לתהליך ומניע לפעולה.
בהגדרתו, החזון הוא תמונה אידיאלית של הארגון, כאשר המערכת הארגונית מתפקדת במיטבה. החלום שרוצה הארגון להגשים, מה רוצה הוא לתרום לאנשים/לחברה/לעולם. החזון כולל גם את ערכים המנחים את העשייה הארגונית. ככזה הוא מעין מצפן, עוגן, ומקור אנרגיה לעשייה.
אז איך עושים את זה?
ראשית שואלים אם יש לבית הספר חזון. במידה ולבית הספר אין חזון כתוב, מומלץ להתחיל מידית בתהליך משתף של גיבוש וכתיבת חזון. בהמשך יש לשאול האם ובאיזו מידה החזון רלוונטי ועדכני? תחילת שנה היא זמן טוב להתבוננות מעמיקה בחזון שנכתב לפני תקופה. האם הוא רלוונטי בנקודת זמן זו? האם הוא מחובר ומעורר תשוקה אצלי המנהל ובקרב השותפים לעשייה החינוכית – צוות בית הספר, הורים ותלמידים? במידה והתשובה מהוססת או שלילית, זה הזמן לרענון ועדכון החזון.
שאלה נוספת היא האם ובאיזו מידה החזון "פעיל"? האם החזון ממלא את ייעודו? האם החזון מכוון, רותם, מניע? על מנת שהחזון יהיה פעיל, הוא צריך להיות חזון משותף ומעורר תשוקה, ובה בעת מתורגם לפעולה. לפיכך יש לשאול האם החזון משותף ומעורר תשוקה? יש לבחון מיהם השותפים של מנהל בית הספר לחזון? מה הוא מייצג? עד כמה הוא באמת יוצר התלהבות? על מנת שחזון יהיה פעיל, חשוב שיהיה חזונם של כמה שיותר שותפים, ינבע מליבם ויהווה עבורם מצפן אמיתי ומלהיב.
האם החזון מתורגם לפעולה? זה הזמן לבחון את ההלימה בין חזון בית הספר למטרות בית הספר. האם וכיצד המטרות מקדמות עשייה לעבר הגשמת החזון? האם וכיצד תוכנית העבודה הבית ספרית תומכת בכך? האם ועד כמה המטרות ותכנית העבודה ידועות ומוכרות לצוות? הגשמת החזון תלויה ביכולת לתרגם אותו למטרות ולתכנית עבודה.
לאחר שפרטנו מה דרוש ברמת בית הספר, ורגע לפני שעוברים לביצוע, אנו ממליצים בחום למנהלים לעצור ולברר עם עצמם – מהי האמירה החינוכית-פדגוגית שלהם? מה הערך המוסף החדש שהמנהל מביא לשנת הלימודים? כיצד שנה זו תראה יותר טוב מהשנה החולפת? אנו מודעים לאילוצים, לדרישות ולמגבלות הרבות שמצמצמים את חופש הפעולה של המנהל, ויחד עם זאת, אנו מזמינים אותו לשאול את עצמו מהו מרחב ההשפעה שלו? מה המקומות שבהם הוא יכול לעשות אחרת? יותר? כיצד החזון האישי שלו מתיישב עם החזון הבית ספרי? היכן אני המנהל אולי מוותר לעצמי, ומנהל את עצמי ואת הצוות שלי לפי אילוצים בלבד, ללא חזון שמסייע ומאפשר להיות יותר אקטיבי בעיצוב בית הספר? מה יגרום לי כמנהל ולבית הספר לסיים את שנת הלימודים הבאה קרובים יותר להגשמת החזון?.
הלימה בין החזון האישי לחזון הבית ספרי מגבירה את התשוקה לעשייה, ומבטיחה אנרגיה גבוהה לעשייה.
http://www.hishtalmuyot.co.il/newsletter/%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-683/