ד"ר יעל בודואן > בלוג מקצועי > מאמרים > כיצד לרתום את חדר המורים?

כיצד לרתום את חדר המורים?

כיצד לרתום את המורים; שאלת האיך והמה

מאת: ד"ר יעל בודואן בשיתוף הסגל והבוגרים של התכנית להכשרת יועצים ארגוניים במכללת אורנים

כיצד נרתום את חדר המורים לתפקוד מרבי? אחד מהאתגרים הניהוליים המורכבים ביותר של מנהל בית ספר הוא רתימת כלל מורי בית הספר – מחנכים ומורים מקצועיים, חדשים וותיקים, צעירים ועומדים לצאת לגמלאות, מרוצים ומתוסכלים – להשקעה מסורה, להישאבות לתפקיד, להיות עתירי אנרגיה ומרץ, לנתינה ולמחויבות רגשית לעבודה, לתלמידים, להורים ולבית הספר. בדרך למימוש החזון, עליו כתבנו בגיליון 683, חייב המנהל לדעת שהצוות איתו, מחויב, רתום וחותר לתפקוד מיטבי. כמנצח על תזמורת, הוא בעל תפקיד מרכזי ביצירת מצב זה. כיצד יעשה זאת? מה הכלים העומדים לרשותו?
לצורך ההסבר נציג תחילה את המונח engagement ובתרגומו לעברית – מחוייבות רגשית. המושג מתייחס לרמת המרץ, המסירות וההישאבות של העובד לתפקיד ולמשימות הארגוניות. המחקר מלמד, כי למנהלים ולעובדים אינטרס משותף ליצירת מחוייבות רגשית גבוהה. בעוד המנהל, המייצג את מטרות הארגון, ישאף לעובדים בעלי מחויבות רגשית גבוהה על מנת לשפר ביצועים, נמצא כי עובדים בעלי מחוייבות רגשית גבוהה הם עובדים יותר שמחים, מגיעים לעבודה עם חדוות יצירה, מדווחים על well-being גבוה יותר, עוזרים יותר לחברי הצוות שלהם וממלאים את תפקידם בצורה טובה יותר. מכאן נובע שיצירת מחוייבות רגשית בקרב המורים כדאית לכל בעלי הענין: המנהל, המורים וכמובן גם התלמידים וההורים.
כיצד מגבירים את המחוייבות הרגשית?
על מנת להעשיר את ארגז הכלים הניהולי ביכולת ליצור אצל המורים מחוייבות רגשית, נתבונן באיך ובמה;
האיך – על מנת להגביר את המחוייבות הרגשית נמליץ למנהל לאמץ סגנון ניהולי דיאלוגי. ניהול המבוסס על דיאלוג שוטף עם הצוות בנושאים הקשורים לכלל בית הספר או לצוותי עבודה, ועם כל אחד מהמורים בנושאים אישיים. דיאלוג המושתת על אמון, יושרה, אותנטיות ותקשורת הדדית בין המנהל והמורים. דיאלוג משתף המאפשר לכל קול להישמע ולהרגיש משמעותי, דיאלוג המאפשר למורים להיות חלק אינטגראלי, אמיתי ומהותי בתהליך היצירה הכללית של בית הספר, ולא רק זרוע מבצעת.
המה – בדרך אל יצירת המחויבות הרגשית יש לבדוק עד כמה:
1. כל אחד מהמורים מבין בבהירות את התפקיד שלו, מה נדרש ממנו לעשות ובאיזה סטנדרטים עליו לעמוד.
2. כל אחד מהמורים מודע לערך המוסף שלו ושל תפקידו בהגשמת החלום והשגת המטרות והיעדים של בית הספר.
3. כל אחד מהמורים יודע ומסכים עם החזון ועם הדרך של בית ספר להגשמתו – אם לא במלואה אז ברובה.
4. כל אחד מהמורים חווה את הקול האישי שלו כנשמע בדיונים ובתהליכי קבלת ההחלטות בדרך להשגת המטרות.
5. המורים כולם מרגישים חלק מצוות.
6. המורים חווים בעבודתם תחושת העצמה, צמיחה ולמידה שוטפת של מיומנויות חדשות.
7. המורים מקבלים משוב והוקרה על בסיס קבוע.
8. הערכים של בית הספר חזקים ואותנטיים (walk the talk), בעיקר ערכים של כבוד וצדק.
ככל שהתשובות למימדים השונים תהיינה גבוהות יותר, סביר להניח שהמחוייבות הרגשית של המורים בבית ספר תהיה גבוהה יותר. במידה והמנהל מזהה נקודות טעונות שיפור, עליו לשפר אותן בהקדם, תוך אימוץ סגנון ניהול דיאלוגי. כך המנהל יבטיח בקרב המורים מחוייבות רגשית גבוהה יותר, אנרגיה גבוהה יותר, אקלים טוב יותר ושיפור בהישגים המגוונים של בית הספר.

Share: